ΙΣΟΤΗΤΑ ΑΠΟΔΟΧΗ ΕΝΤΑΞΗ

Στις 19 και 20 Οκτωβρίου 2022 διοργανώθηκε Πανελλήνιο Εκπαιδευτικό Συνέδριο από τη Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής με τίτλο: Ισότητα, Αποδοχή, Ένταξη.

Στο Συνέδριο αυτό η εκπαιδευτικός  του σχολείου μας Ιωάννα Μαργέλη  παρουσίασε άρθρο με τίτλο:

Το παιχνίδι στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση 

Περιληπτική απόδοση

Στη σύγχρονη εποχή στα σχολεία φοιτούν μαθητές που προέρχονται από ποικίλα πολιτισμικά περιβάλλοντα. Τα εκπαιδευτικά συστήματα καλούνται να παρέχουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες που θα διασφαλίζουν  την χωρίς αποκλεισμούς ισότιμη και ποιοτική εκπαίδευση και  θα προάγουν ευκαιρίες δια βίου μάθησης για όλους.

 Στο πλαίσιο αυτό λειτουργεί η  διαπολιτισμική εκπαίδευση καθώς είναι προσανατολισμένη στην  αλληλεγγύη, στη δικαιοσύνη, στην ενσυναίσθηση. Η διαπολιτισμική εκπαίδευση προτείνει ένα σχολείο συμπερίληψης που δεν περιορίζεται στο πλαίσιο μόνον  του σχολείου, αλλά επιδιώκει δημιουργία και λειτουργία κοινωνικών δικτύων συνεργασίας εντός και εκτός σχολείου. Επί πλέον,  προωθεί την ισότιμη αντιμετώπιση της πολιτισμικής ετερότητας. Στην εκπαιδευτική αυτή διαδικασία  ένα  χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο είναι το  παιχνίδι (ατομικό, ομαδικό, σωματικές και παιγνιώδεις ασκήσεις, κατασκευές με διάφορα υλικά , θεατρικό παιχνίδι, ζωγραφική, πλάσιμο φανταστικών ιστοριών)   το οποίο επιτρέπει στα παιδιά  να εξερευνήσουν άλλους πολιτισμούς και να γνωρίσουν ουσιαστικότερα τον δικό τους.  Μέσω του παιχνιδιού, μπορεί να αρθούν  κάθε είδους προκαταλήψεις και στερεότυπα. Τα παιδιά επικοινωνούν λεκτικά και μη λεκτικά , συνεργάζονται, αλληλοεπιδρούν. Αυτή η   πολύμορφη πολιτιστικά προσέγγιση  συντελεί στη  διαμόρφωση πεποιθήσεων που αναγνωρίζουν ως  ισότιμες  τις πολιτισμικές ετερότητες  και διαπνέονται από αλληλοκατανόηση και αλληλεγγύη. Το θεατρικό παιχνίδι ως μια νέα μέθοδος διδασκαλίας που αξιοποιείται στη διαπολιτισμική εκπαίδευση με απώτερο στόχο την αλληλεπίδραση παιδιών από διαφορετικά πολιτισμικά πλαίσια και την ανταλλαγή των μεταξύ τους πολιτισμικών προϊόντων έχει μεγάλη απήχηση. Το παιχνίδι αποτελεί  και ένα εργαλείο γνωστικής, συναισθηματικής,  κοινωνικής και ψυχοκινητικής ανέλιξης του ατόμου. Κάθε   παιδί που συμμετέχει αποκτά  επίγνωση της δικής του πολιτισμικής ταυτότητας και  ετερότητας,  ψυχαγωγείται, απολαμβάνει.  Έτσι, το παιχνίδι  συνιστά  μια ευχάριστη συναισθηματική διαφυγή, δράση ελεύθερης έκφρασης σπουδαία για την ανθρώπινη ανάπτυξη με αποτέλεσμα η μάθηση να γίνεται  ελκυστικότερη, και ευκολότερη.